ادبیات افغانستان در سی‌و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

در سی‏‌و‏دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست‏‌های ویژه‌‏ای به ادبیات افغانستان اختصاص یافته است. این نشست‏‌ها از روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت تا روز جمعه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، با حضور شاعران و ادیبان مطرح افغانستان برگزار می‏‌شود.

نخستین برنامه اختصاص دارد به دیدار با ‌محمدجواد خاوری، نویسندۀ سرشناس افغانستان. این نویسنده مقیم نروژ که به‌تازگی به ایران آمده است، ضمن دیدار با ادیبان جوان افغانستان، کتاب‏‌های خود را با امضا در اختیار علاقه‌‏مندان آثارش قرار خواهد داد. نشر آمو از خاوری دو ‌رمان‌ با عنوان‌های «مرگ مفاجات» و «طلسمات» ‌منتشر و در نمایشگاه عرضه کرده است. این برنامه ساعت ۱۰ صبح در غرفه این انتشارات برگزار می‏‌شود.

دومین برنامه ادبی افغانستان اختصاص دارد به دیدار با ‌سیدابوطالب مظفری‌ شاعر، پژوهشگر و نویسندۀ سرشناس افغانستان. آقای مظفری با مجموعه سروده‏‌های خود ‌(عقاب هرگز نمی‏میرد) و ابر نقره کار و خون تاک (گزیده آثار) در سی‌‏ودومین نمایشگاه بین‏‌المللی کتاب حضور دارد. در این برنامه این شاعر ضمن دیدار با شاعران و ادیبان جوان افغانستان، کتاب‏‌های خود را با امضا در اختیار علاقه‏‌مندان آثارش قرار خواهد داد. این برنامه ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه در غرفه نشر آمو برگزار می‏شود.

برنامه سوم‌ روز چهارشنبه ساعت ۱۱ قبل از ظهر در سرای اهل قلم بر گزار می‏‌شود. شاعران و نویسندگان خانه ادبیات افغانستان، مؤسسۀ فرهنگی در دری و انجمن ادبی کلمه در این نشست ادبی حضور خواهند داشت. در این نشست 15 عنوان کتاب گزیده داستان معاصر افغانستان و 16 عنوان کتاب گزیده شعر معاصر و ادبیات مهاجرت افغانستان و مجموعه داستان «ناسور» نوشته خداداد حیدری، یکی از داستان‌نویسان خانه ادبیات افغانستان و نفر اول نهمین جشنواره ادبی قند پارسی، مجموعه شعر «میدان هوایی» از عارف حسینی و مجموعه شعر «محو در روشنی» از مهدی سرباز که توسط انتشارات تاک چاپ و منتشر شده است، با حضور دکتر محمدسرور مولایی،  ابوطالب مظفری و محمدجواد خاوری، رونمایی ‌خواهد شد. شماری از شاعران جوان و پیشکسوت افغانستانی هم شعر خواهند خواند. این برنامه را انتشارات تاک، از ناشران تخصصی ادبیات با همکاری خانه ادبیات افغانستان، نشر عرفان، موسسه انار سرخ، نشر آمو و خانه کودکان افغانستان برگزار می‏‌کند.

چهارمین برنامه ادبی مهاجران با عنوان «بررسی ادبیات معاصر افغانستان» با سخنرانی کارشناسان ادبی و شعرخوانی شاعران برگزار می‏‌شود و جمعی از اهالی فرهنگ و ادبیات افغانستان و شاعران و ادیبان جوان افغانستان در آن حضور خواهند داشت. این برنامه را رایزنی سفارت افغانستان در تهران تنظیم و با همکاری خانه ادبیات افغانستان در تالار سرای اهل قلم، در نیم طبقه بخش بین‏‌الملل ساعت ۱۴ برگزار می‌کند.

پنجمین و آخرین برنامۀ ادبی روز جمعه سیزدهم اردیبهشت(ثور)، از ساعت ۱۶ تا ۱۸، ویژۀ شعر افغانستان است. در این محفل شاعرانه سید ابوطالب مظفری، دکتر شوکت‏‌علی محمدی شاری، محمدسرور رجایی، محسن سعیدی، زهرا حسین‌زاده، زهرا زاهدی و علی‌مدد رضوانی حضور دارند و با جمعی از شاعران ایرانی و شاعران جوان افغانستان شعر خواهند خواند. این برنامه به همت مؤسسۀ فرهنگی انار سرخ، با همکاری خانه ادبیات افغانستان، مؤسسۀ فرهنگی در دری، انجمن ادبی کلمه و انتشارات تاک و آمو، ساعت ۱۶ در بخش بین‏‌الملل نمایشگاه کتاب در تالار سرای اهل قلم برگزار می‏‌شود.

دکمه بازگشت به بالا
بستن