نقد و بررسی مجموعه داستان کوتاه «دستمال خامک‏‌دوزی»

مجموعه داستان کوتاه «دستمال خامک‏‌دوزی» نوشتۀ بانو «ریحانه بیانی» در پنجاه و پنجمین نشست نقد و بررسی ادبیات معاصر افغانستان، در تاریخ 21 ماه اسد (مرداد) 1397 در خانه ادبیات افغانستان، دفتر تهران نقد و بررسی گردید.

این برنامۀ ادبی که با حضور نویسندۀ کتاب همراه بود، محمدجواد خاوری نویسنده و منتقد افغانستانی با‌هادی خورشاهیان نویسنده و منتقد ایرانی، این مجموعه را نقد و بررسی کردند. ابتدا خانم بیانی یکی از داستان‌هایش را به خوانش گرفت و سپس استاد جواد خاوری درباره ی مجموعه داستان “دستمال خامک دوزی” گفت: این کتاب یک اثر هنری فاخر و غنیمتی ارزشمند برای ادبیات مهاجرت افغانستان است. ایشان خوش‌خوان و خوش‌روایت بودن داستان‌ها، توصیف‌های گیرا، ایجاز مطلوب، پرداختن به زندگی زنان مهاجر و احترام به درک و تخیّل مخاطب را از ویژگی‌های این کتاب دانست.

آقای خاوری افزود: “در داستان‌های این مجموعه به دغدغه‌های مهاجرت پرداخته شده ولی مهاجر بودن، دغدغۀ اصلی نویسنده نیست. این را نمی‌توان عیب کار دانست، چون نویسنده در کشور هم‌زبان با اشتراکات فرهنگی بسیار به دنیا آمده و رشد کرده‌است. هم چنین پیشنهاد داد که نویسنده از امکانات فرهنگی کشور خودش برای بومی‌سازی داستان‌ها بهرۀ بیشتری ببرد و سوژه‌های تازه‌تری انتخاب کند.

استاد‌ هادی خورشاهیان، تنوع درون‌مایۀ داستان‌ها، ساختار حرفه‌ای منسجم و دیالوگ‌های بسیار خوب را از ویژگی‌های مجموعه “دستمال خامک دوزی” برشمرد و روایت زنانه از زندگی مهاجرت را امتیاز آثار این کتاب دانست.

آقای خورشاهیان گفت: نویسنده در این مجموعه بیشتر به تلخی‌ها و ناکامی‌ها می پردازد و اظهار امیدواری کرد که داستان‌های بعدی رنگی از امیدها و آرزوهای نسل جوان مهاجر داشته باشد. ایشان افزود البته حضور کودکان در داستان‌ها نشانۀ جریان داشتن زندگی و امید به بهبود شرایط خانواده و جامعه و جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن