در دانشگاه بیرجند صورت گرفت؛بررسی وضعیت فرهنگ و ادبیات مهاجران افغانستانی

نشست بررسی وضعیت فرهنگ و ادبیات مهاجران افغانستانی ( روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷ ) در محل تالار علامه فرزان دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند برگزار شد.

در این نشست محمد سرور رجایی معاون خانه ادبیات افغانستان به بررسی روند تأثیرپذیری فرهنگ و ادبیات افغانستان در ایران پرداخت و ضمن پررنگ برشمردن موضوع تمرکز بر سوادآموزی مهاجران افغانستانی در ایران به مقایسه آن با پاکستان پرداخت و این مسأله را عامل مؤثر بر رشد فرهنگ و ادبیات کشور افغانستان دانست.

وی سپس بخشهای مختلف ادبی، هنری و فرهنگی را به تفکیک مورد بررسی قرار داد و به فراز و نشیب این بخش ها در طول چهار دهه گذشته اشاره کرد.

وی در ادامه به تحول گفتمانی مهاجران افغانستانی از ادبیات مقاومت به ادبیات مهاجران پرداخت.

رجایی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در برخی از مواقع کارهای فرهنگی و ادبی مهاجران اگر دچار کندی رفتار شده است به تعلل فرهنگیان خود ما برمی گردد درحالیکه فرهنگیان و هنرمندان افغانستان توانمندی های بسیار دارند.

وی اعلام کرد: هنر، تعهد و رسانه همواره از هم حمایت می کنند در حالیکه مهاجران افغانستانی هنرمند بودند تعهد هم داشتند و اما رسانه نداشتند.

وی گفت: در حال حاضر به واسطه همکاری صمیمی فرهنگیان و ادیبان ایران و افغانستان روزنه های بسیار روشنی در رسانه ها گشوده شده که قابل احترام است.

در این نشست دکتر احمد بخشی مدیر گروه پژوهشی افغانستان به برنامه های این گروه در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در راستای گسترش روابط دو جانبه و همچنین شناخت بیشتر ایرانیان و منطقه با کشور همسایه این نوع نشست ها را در سطوح ملی و منطقه ای و همچنین با شخصیت های علمی و فرهنگی افغانستان در دستور کار قرار داده ایم.

رونمایی از کتاب “آغوش قلب ها” مجموعه اشعار شعرای افغانستانی در مورد حضرت امام خمینی(ره) از دیگر برنامه های این مراسم بود.

منبع: وبسایت دانشگاه بیرجند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن