گزارش از اولین بخش اولین روز نهمین جشنواره ادبی قندپارسی

 جشنواره ادبی قند پارسی عصر شانزدهم ماه حوت(اسفند) در تهران آغاز به کار کرد. این جشنواره که نهمین دوره خود را می‌گذراند ویژه شعرو داستان جوان افغانستان است و این بار به نکوداشت جایگاه ادبی محمد شریف سعیدی یکی از پیشگامان ادبیات افغانستان و نیز پاسداشت جایگاه فرهنگی و تمدنی بلخ باستان می‌پردازد.

 در آغاز جشنواره  قاری عباس حسنی با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید فضا را منور کرد. سپس سرود ملی دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان در سالن پخش شد. پس از آن نماهنگی از هشت جشنواره قند پارسی گذشته برای حضار به نمایش درآمد. سپس معاون خانه ادب یات افغانستان «محمد سرور رجایی» بر صحنه آمد و با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای سوم حوت افغانستان به مهمانان خوش‌آمد گفت. سپس از «محمد صادق دهقان» دبیر خانه ادبیات افغانستان دعوت کرد تا به صحنه بیاید و سخنرانیش را ایراد کند.

محمد صادق دهقان در سخنانش ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان عنوان کرد: « در وضعیتی که جامعه ما گرفتار بحران هویت ومعناست، تنها راه چاره را آن می‌دانیم که مردمان سرزمین خود را با میراث های فکری و فرهنگی ارجمند بزرگانی چون مولانا، حافظ، سعدی، بیدل، سنایی، و ناصرخسرو آشنا کنیم…. به عنوان نسلی که نه برای بازساختن جهان، بلکه برای بازداشتن جهان پیرامونی خود از نابودی تلاش کرده‌ایم، امیدواریم اندیشه‌های صلح‌مداری، روا داری، نوگرایی و دانش‌باوری در جغرافیای پهناور زبان پارسی و خاورمیانه پرآشوب گسترش یابد.»

رایزن سابق فرهنگی سفارت افغانستان در تهران،دکتر اسدالله امیری، به خوانش پیام آقای «سرور دانش» معاون ریاست جمهوری اسلامی افغانستان پرداخت. جناب دانش ابتدا اشاره ای به اصالت و ملاحت و گستره‌ی وسیع و اهمیت سیاسی و فرهنگی این حوزه‌ی زبانی داشت و نسبت به جایگاه کنونی این میراث که تحت تاثیر ناملایمات سیاسی و ناهمدلی‌ها دچار آسیب شده است، ابراز تاسف کرد. « با توجه به شرایط کنونی آنچه که باعث امیدواری می‌شود رشد و بالندگی جریان ادبی مهاجرت است … و حالا به عنوان ادبیاتی دارای شاخص‌های خاص خودش و بسان رکن نقش آفرین در سپهر ادبی ما می درخشد. و حالا شاهد بالندگی نسل‌های دوم و سومش هستیم. بدون شک نسل امروز ما نیز همان رسالت نسل‌های پیشین را بر شانه‌هایشان دارند.»

نماینده فرهنگی سفارت افغانستان در ایران دکتر شفیق شرق به ایراد سخنانی پرداخت و برگزاری نهمین جشنواره قندپارسی را تبریک گفت. او زبان فارسی را سرمایه مشترک حوزه تمدنی بزرگ دانست و تلاش و پیکار مهاجرین برای حفظ زبان فارسی را قابل قدردانی دانسته و اضافه کرد مهاجرین، مهاجرت را به یک فرصت تبدیل کرده اند. درد انسان فارسی زبان ناهمدلی و ناهمزبانی هاست. ما امروز درد همزبانی نداریم بلکه درد همدلی داریم و این درد بزرگ درمان نمی‌پذیرد. امیدواریم روزی انسان کره خاکی همدل هم باشند برای یک زیست بوم انسانی همزبانی کافی نیست.

پس از آن نوبت خوانش شعر و داستان شد و محسن سعیدی شاعر کتاب «سی پاره منم» اولین کسی بود که شعری قرائت کرد. پس از ایشان محمد مهدی جمالی شاعرمهاجر شیرازی و ساجده جبار پور شاعر همزبان به خوانش شعر پرداختند. سمیه فصیحی داستان نویس از مشهد و مهدی کاشفی شاعر بلخی و محمد مهدی احمدی شاعر از اصفهان به خوانش آثارشان پرداختند. پس از حسن نوروزی طباف شاعر کودک با خواندن شعری فضای سالن را دگرگون کرد.

 و در واپسین برنامه نوبت اول روز اول جشنواره عارف جعفری به اجرای موسیقی پرداخت.

گزارش از: فاطمه موسوی لیلا جعفری، نرگس زمانی

گزارش تصویری:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن