آیین گشایش نهمین جشن‌واره «قند پارسی»  ـ 2 دکتر محمدصادق دهقان؛ دبیر نهمین جشن‌واره «قند پارسی»: آشنایی با میراث‌های فکری و فرهنگی تنها راه مقابله با بحران هویت و معناست

آیین گشایش نهمین جشن‌واره «قند پارسی»  ـ 2

دکتر محمدصادق دهقان؛ دبیر نهمین جشن‌واره «قند پارسی»:

آشنایی با میراث‌های فکری و فرهنگی تنها راه مقابله با بحران هویت و معناست

 

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: دکتر محمدصادق دهقان؛ دبیر نهمین جشن‌واره دوسالانه «قند پارسی» در آیین گشایش این همایش اظهار امیدواری کرد نسل جوان فرهنگیان افغانستان بتوانند بهتر و بیش‌تر به موضوع‌های انسانی و اجتماعی در آثارشان بپردازند.

نهمین جشن‌واره «قند پارسی» به همّت خانه ادبیات افغانستان ساعت 14 چهارشنبه 16 اسفند (حوت) 1396 با حضور اهل فرهنگ و ادب افغانستان و ایران در سالن سوره حوزه هنری تهران آغاز به کار کرد. دبیر نهمین جشن‌واره «قند پارسی» در آغاز سخنانش با توصیف وضعیت اجتماعی کشور از گذشته تا کنون گفت: «نادانی، نابردباری، نگرش نابرابرانه و خشونت گسترده، زیستِ جمعی ما را به رنج‌نامه‌ای بلند و عبرت‌آموز بدل کرده است. کارنامه اجتماعی ما آشکارا نشان می‌دهد که برای گذار از وضعیت‌های نفی‌کننده حقیقت، انصاف، عدالت و اخلاق به تغییر در سازمان انسان‌شناسی اجتماعی و فرهنگی نیازمندیم که بنیاد آن را حقوق و کرامت بشری ساخته باشد تا به جای بیگانه‌انگاری، تعصب‌ورزی، خشونت‌گرایی و نابرابری به مهروزی، شکیبایی، رواداری و هم‌پذیری باور پیدا کنیم».

دکتر دهقان از نقش‌آفرینی ادبیات در وضعیت کنونی چنین یاد کرد: «در وضعیتی که جامعه ما گرفتار بحران هویت و معناست، تنها راه چاره را آن می‌دانیم که مردمان سرزمین خود را با میراث‌های فکری و فرهنگی ارج‌مند بزرگانی چون مولانا، حافظ، سعدی، بیدل، فردوسی، سنایی و ناصر خسرو بهتر آشناتر کنیم و آنان را هم‌زمان به فراگیری دانش، ارزش و روش‌های اندیشه و زیست جهانی‌شده فرا بخوانیم».

دبیر «قند پارسی» در ادامه سخنانش افزود: «همه ما باید از تجربه چهل سال گذشته به این باور رسیده باشیم که نابرابری تنها نابرابری می‌آورد و نفرت فقط نفرت‌ می‌پروراند. بیاییم با خود صادق باشیم و بنگریم آیا تا این لحظه از تاریخ این سرزمین، هر چه نفرت و کین کاشتیم، حاصلی جز آن برداشته‌ایم؟ بی‌شک، تکرار کردارهای ناموجه و ناصواب گذشتگان و چشم بستن بر روش‌های تجربه‌شده انسان‌های مدرن پیرامونی خود جز تکرار کارنامه سراسر رنج و شکست کنونی چیزی نصیبمان نخواهد کرد».

مدیر خانه ادبیات افغانستان در تبیین رسالت این نهاد ادبی و «قند پارسی» نیز گفت: «به عنوان نسلی که نه برای بازساختن جهان، بلکه برای بازداشتن جهان پیرامونی خود از نابودی، آن هم در اندازه توان، تلاش کرده‌ایم و می‌کنیم، امیدواریم اندیشه‌های صلح‌مداری، رواداری، نوگرایی، دانش‌باوری و زندگی‌خواهی، هر چند دیر و کُند، در جغرافیای پهناور زبان پارسی و خاورمیانه پرآشوب گسترش یابد. شاید نسل‌های پس از ما بتوانند به «صلح پایدار» دست یابند و هیچ انسانی در این قلمرو برای حفظ باورهایش، دربند، آواره و قربانی نشود؛ چون عمیقا اعتقاد داریم «انسان» سزاوار «زیستنی کرامت‌مندانه» است نه آن‌چه امروز بر او می‌رود و نامش را «زندگی» گذاشته‌اند».

اختتامیه نهمین جشن‌واره «قند پارسی» ساعت 14 پنج‌شنبه 17 اسفند (حوت) 1396 در سالن سوره حوزه هنری تهران شروع می‌شود و با نکوداشت محمدشریف سعیدی و اعلام نام برندگان و شایستگان قدردانی در بخش‌های شعر و داستان به کار خود پایان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن