رونمایی از 2 کتاب در نهمین جشن واره «قند پارسی»/هدف ما شناسایی جوانان مستعد شاعر و نویسنده افغانستانی است

به گزارش آی فیلم 2، جشنواره ادبی قند پارسی را می توان تنها جایزه ادبی سال‏‏های اخیر افغانستان به شمار آورد که  پس از تاسیس خانه ادبیات افغانستان در سال١٣٨٢ در تهران با هدف کشف استعدادهای تازه در بین شاعران و نویسنده گان جوان افغانستان راه اندازی شد.ه است.

این جشنواره را خانه ادبیات افغانستان برگزار می‏کند. در جشنوارۀ هشتم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مؤسسه شهر کتاب، بنیاد سعدی، شورای فرهنگی مهاجرین افغانستان، شرکت بازرگانی رسولیان، انتشارات تاک و مجله باغ، از حامیان این جشنواره بوده ‏اند.  اهمیت این جشنواره، در این است که مرزهای فرهنگی کشورهای فارسی زبان را تقویت می‏کند و نویسنده گانی از کشورهای تاجکستان، ایران و افغانستان در این جشنواره اشتراک دارند.

شبکه آی فیلم 2 به بهانه برگزاری نهمین دور «قند پارسی» سراغ «محمد سرور رجایی» معاون خانه ادبیات افغانستان که در تمامی ادوار آن حضور داشته، رفته و در خصوص جزئیات آن با او به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می خوانید:

آی فیلم 2: هدف کلی برگزاری جشنواره قند پارسی چی است؟

رجاییهدف اصلی برگزاری این جشنواره استعدادیابی شاعران و نویسنده گان جوان افغانستانی و معرفی آن‏ها به جامعه فرهنگی زبان فارسی است. شاعران و نویسنده‏ گانی که آثارشان توسط تیم داوران ایرانی و افغانستانی داوری می شود.

آی فیلم2:  نهمین جشنواره قند پارسی از چه زمانی آغاز شده و تا کنون چندین اثر ارسال شده است؟

رجایی: اولین جشنوارۀ «قند پارسی» در سال 1381 برگزار شده و نهمین دور این جشنواره را در تاریخ 16 و 17 حوت برگزار می کنیم. خوشبختانه در هر دوره ما شاهد درخشش چهره های جوان ادبیات افغانستان بودیم. هموطنان عزیز ما در سایر نقاط دنیا حتی آن هایی که در کشورهای اروپایی زنده گی می کنند آثارشان را به دبیرخانه ارسال کردند و در هر دوره با رای داوران ایرانی و افغانستانی به عنوان چهره برتر برگزیده و معرفی شدند.

همچنین ما در کنار پروگرام های اصلی این جشنواره هر سال از یک چهره شایسته و برتر ادبیات افغانستان تقدیر می کنیم ؛مثلا ما در دوره های پیشین از چهره هایی یی مانند  « دکترمحمد سرور مولایی»، استاد «کاظم کاظمی»، استاد «ابوطالب مظفری»، «آصف سلطان زاده»، استاد  «واصف باختری»، استاد «محمداعظم رهنورد زریاب» و «محمدجواد خاوری» و… برنامۀ نکوداشت آن‏ها را برگزار کردیم .

امسال نیز قرار است از «محمد شریف سعید»  شاعر و نویسنده افغانستانی که مقیم سویدن است، قدردانی کنیم.

آی فیلم 2:  آیا شاعران ایرانی و تاجیکستانی در نهمین جشنواره قند پارسی حضور دارند؟

رجاییدر این جشنواره فقط آثار شاعران و نویسنده گان جوان افغانستان در حوزه رقابتی شرکت داده می شود. ولی شاعران نویسنده گان ایرانی و تاجیکستانی به عنوان مهمان ویژه در برنامه حضور دارند و به شعرخوانی می پردازند.

شاعران ایرانی و تاجیکستانی در حوزه رقابتی این جشنواره اشتراک نخواهند داشت به خاطری که ما شاهد جشنواره های بسیاری در حوزه شعر شاعران و نویسنده گان ایرانی در کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم، ولی در افغانستان برگزاری چنین برنامه ‏هایی به صورت رقابتی محدود است .

به این دلیل این جشنواره اختصاص یافته برای شاعران و نویسنده گان جوان افغانستانی زیر 30 سال که هر 2 سال یکبار برگزار می شود.

آی فیلم2: روند داوری بخش شعر و داستان این جشنواره چگونه است؟

رجایی آثار رسیده به دبیرخانه در 2 مرحله داوری می شوند. در مرحله اول، اعضای خانه ادبیات فغانستان با همکاری دوستان دیگری که دارند آثار را داوری می کنند . آثاری که به مرحله دوم راه یافتند توسط 5 نفر از داوران برجسته ایرانی و افغانستان که از قبل انتخاب شده اند داوری شده و آثار برگزیده به جامعه ادبی معرفی می شوند.

آی فیلم2:  تا کنون در این جشنواره چند نفر اشتراک کرده اند ؟

رجایی: به طور قطعی نمی توان آمار شرکت کنندگان را در تمامی ادوار اعلام کنم، اما در جشنواره نهم بیشتر از 150 نفر در 2 بخش شعر و داستان اشتراک کردند که 92 نفر آن شاعر و 63  نفر داستان نویس بودند .

آی فیلم 2: جشنواره «قند پارسی» تا کنون چی دستاوردهایی داشته است؟

رجاییمهم ترین دستاورد این جشنواره این است که امروز بسیاری از شاعران و داستان نویسان برتر افغانستان که در 10 سال گذشته کتابشان نشر شده از برگزیده گان جشنواره قند پارسی بوده اند.

به عنوان یک افغانستانی و فردی که در تمام ادوار جشنواره قند پارسی حضور داشته‏ ام، می توانم بگویم که جشنواره قند پارسی به عنوان تنها جشنواره ادبی افغانستانی توانسته است که نگاه همه اهالی ادبیات و حتی منتقدین ادبی را به سوی خود بکشاند و به عنوان یک فستیوال مهم ادبی در کشور افغانستان معرفی شود. همه هم می‏دانند که امروز ما ، نظیر آن را در افغانستان نداریم.

آی فیلم 2: حرف آخر؟

رجایی: یکی از دستاوردهای جشنواره قند پارسی امسال، می تواند این باشد که گزیده شعر شاعران و گزیده داستان های نویسندگان جوان افغانستان که در این دوره شرکت کرده اند، همزمان با برگزار جشنواره منتشر و رو نمایی خواهد شد. برای اولین بار است که در جشنوارۀ ادبی قند پارسی  2 عنوان کتاب شعر و داستان راه یافته به جشنواره همزمان در روزهای برگزاری جشنواره رونمایی می شود.

من از دوستان فرهنگی و هنرمندان کشورم انتظار این را دارم که در هر جایی هستند در هر مقطعی از کارهای فرهنگی و هنری هستند، توجه به ادبیات و زبان فارسی بکنند به خاطر اینکه ما با زبان فارسی زنده گی می کنیم، با زبان فارسی رشد می کنیم و بزرگ می شویم. این مهم نیست که این جشنواره، جشنواره قند پارسی باشد یا برنامۀ فرهنگی هنری دیگری، همه ما باید به بالندگی زبان و فرهنگ مان بکوشیم. در پایان تشکر می کنم از شما و همکارانتان که دغدغه فرهنگ و ادبیات افغانستان را دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن