“خانه ادبیات افغانستان” و “انجمن ادبی کلمه”، این بار با ملاقات چهره ی سرشناس و تاثیرگذار ادبیات فارسی، استاد جمال میرصادقی، به فعالیت های ادبی مشترک خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان،  نرگس_زمانی، عصر جمعه ۱۷م آذر، جمعی از داستان نویسان تهران و قم، میهمان استاد جمال میرصادقی بودند.
پس از گپ و گفت و احوال پرسی، استاد بخشی از تجربیات ادبی چندین ساله ی خود را با نهایت سادگی، اینگونه به اشتراک گذاشتند:

اولین و مهم ترین دغدغه ی ذهنی یک نویسنده، نوشتن است. نوشتن به این صورت که: در گام های اول داستان نویسی، زمانی مشخص و ثابت را در روز به نوشتن اختصاص دهید، به طوری که به تدریج، ذهن شما به نوشتن در آن عادت کند. لزومی ندارد نوشته حتما داستان باشد. اجازه بدهید ذهنتان قلم را روی کاغذ هدایت کند. این نوشتن های مکرّر را تا جایی ادامه دهید که درصورت عدم انجام، خلا آن در شما احساس شود.
سعی کنید نوشته های خود را با بیان گفتاری بنویسید و تا حد امکان از ادبی نویسی، ژورنال نویسی و هرگونه تکلّف خودداری کنید.

برای تسهیل نثر خود، پس از خواندن بخشی از یک داستان، سعی کنید کلمات آن را به خاطر سپرده و با نثر خود بازنویسی کنید تا به افزایش “ذخیره ذهنی کلمات” شما کمک کند.

تا می توانید از تجربیات شخصی و احساسات و دغدغه های خودتان بنویسید و اصالت نوشته هایتان را حفظ کنید. اتفاقات و مشاهداتی که شما را تحت تاثیر قرار می دهد نیز می تواند در نوشتنِ یک داستانِ ماندگار به شما کمک کند.

پیرامون خلق یک اثر داستانی، استاد میرصادقی افزودند:
بعد از مدتی اینگونه نوشتن، با حذف زوائد و عناصر غیر داستانی، با استفاده از “تخیل” به درون مایه ی نوشته های خود جهت دهید، از تجربیات و شناخت آنها استفاده کرده و داستان خود را بنویسید.
اثر خود را از هر گونه جهت گیری و ایدئولوژی حفظ کنید و تنها برای بیان افکار و پیام خود بنویسید.

در ادامه ی گفتگو ها،استاد میرصادقی، اشارات کوتاهی به مباحثی چون: جهان داستان، مطالعه ی منظم،پرورش خلاقیت، چیستی و مفهوم ادبیات و… داشتند. همچنین نکات بسیاری حین پرسش و پاسخ با میهمانان داستان نویس مطرح شد که استاد عموما آنها را به کتاب های تالیفیِ خودشان(#عرق_ریزان_روح و #داستان_و_داستان_نویس، #عناصر_داستان و …) ارجاع می دادند.

گزارش تصویری از دیدار داستان نویسان انجمن ادبی کلمه(قم) و خانه ادبیات افغانستان(تهران):

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن