رجایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان: «جشنواره قند پارسی» روزنه امیدی برای شاعران جوان افغانستانی است

«سرور رجایی»، معاون خانه ادبیات افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جشنواره قند پارسی می‌توانیم به معرفی ادبیات افغانستان که سالها در سایه جنگ و ناامنی محو و خاموش شده است، بپردازیم.

وی اظهار کرد: خانه ادبیات افغانستان در سال 1382 توسط جمعی از شاعران و نویسندگان افغانستان تاسیس شد و در پی راهکاری برای گسترش ادبیات افغانستان و شناسایی استعدادهای جوان ادبی کشور بود تا آنها را به کشورهای فارسی زبان ایران و تاجیکستان معرفی کند، به این منظور بعد از رایزنی‌های هیات مدیره، «جشنواره قند پارسی» راه اندازی شد.

سرور رجایی افزود: شاعران و نویسندگان افغانستانی زیر 30 سال در این جشنواره شرکت می‌کنند و در پایان، سه نفر به عنوان نفرات برگزیده معرفی می‌شوند و از سه نفر دیگر نیز در این جشنواره تقدیر صورت خواهد گرفت.

معاون خانه ادبیات افغانستان عنوان کرد: وقتی اولین دوره جشنواره قند پارسی در سال 1383 برگزار شد فکر نمی‌کردیم تا این اندازه از یک جشنواره افغانستانی استقبال شود اما وقتی با این استقبال گسترده مواجه شدیم، با انگیزه بیشتر دست به دست هم دادیم و با تمام مشکلات و کمبود امکانات به همت دوستان خانه ادبیات افغانستان این راه ادامه یافت و امروز فراخوان نهمین جشنواره قند پارسی را منتشر کردیم.

رجایی در ادامه گفت: این جشنواره به عنوان جشنواره ادبی شناخته شده در بین اهالی ادبیات افغانستان و دیگر فارسی زبانان جای خود را باز کرده و حتی دولت افغانستان نیز برای استعدایابی جوانان افغانستان به این اندازه همت نکرده است. ما خوشحالیم که با ده ها مشکل این توفیق را پیدا کردیم که به معرفی ادبیات افغانستان که سالها در سایه جنگ و ناامنی محو و خاموش شده بپردازیم.

وی تاکید کرد: این جشنواره یک روزنه امید برای شاعران جوان افغانستانی و دیگر کشورها باز نگه داشته است و شاعران در یک فضای رقابتی به ارائه آثار خود می پردازند.

وی در خصوص حضور شاعران ایرانی و تاجیکستانی در این جشنواره اظهار کرد: ما در جشواره قند پارسی همواره نگاهی به ادبیات معاصر ایران داشته‌ایم، البته نه به این عنوان که شاعران ایرانی را در این جشنواره شرکت بدهیم، زیرا در ایران جشنواره های متعددی در حال برگزاری است و نیازی نیست که آنها در یک فضای رقابتی با شاعران افغانستان قرار بگیرند؛ اما از شاعران ایرانی دعوت می کنیم که در کنار شاعران افغانستان شعر بخوانند و در محور ادبیات فارسی گفتگو داشته باشند.

رجایی افزود: درباره حضور شاعران تاجیکستان ما با مشکلات زیادی رو به رو  هستیم و توان ما برای دعوت از این دوستان کم است. البته در جشنواره پنجم با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دو شاعر تاجیکستانی دعوت کردیم  و آنها از برگزاری چنین جشنواره ای در ایران که به همت مهاجرین افغانستانی برگزار می شود تعجب کرده بودند.

معاون خانه ادبیات افغانستان در پایان گفت: این جشنواره کاملا جشنواره افغانستانی است و طراح و بانی آن خانه ادبیات افغانستان بوده است؛ تمام برنامه های آن نیز از طراحی گرفته تا هماهنگی ها توسط خانه ادبیات افغانستان انجام می شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان، بخش افغانستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن