این روزها، هشتمین جشنواره قند پارسی

محمد سرور رجایی

این‌روزها برای اهالی ادبیات افغانستان، به‏‌ویژه شاعران و داستان‌نویسان جوان افغانستان، تکرارناشدنی است. این‌روزها تمامی اهالی ادبیات افغانستان برای آغاز هشتمین جشنوارۀ ادبی «قند پارسی»، در تهران لحظه‌شماری می‏‌کنند. همه منتظر هستند تا شاعران و داستان‌نویسان برتر جوان افغانستان معرفی شوند. به‌همین‌بهانه مهمانانی از افغانستان دعوت شده و در راه هستند تا با حضورشان از شاعران و نویسندگان داخل افغانستان نمایندگی کنند. مهمانان ویژه‌ای هم از شهرهای مشهد، اصفهان، قم، شیراز، یزد، کاشان و… دعوت شده‌اند. یقینا حضور مهمانان اعم از استادان و پیش‌کسوتان ادبیات ما در کنار شاعران و داستان‌نویسان جوان، خاطره‏‌های خوش و به‌یادماندنی را رقم خواهد زد. زمان زیادی به آغاز این جشنوارۀ ادبی نمانده است. روز چهارشنبه همین هفته، ساعت٣ بعداز‌ظهر، زنگ آغاز این جشنواره‌ای دوسالانه به‌همت خانۀ ادبیات افغانستان در سالن سورۀ حوزه هنری به صدا در خواهد آمد.
لازم می‏‌د‌انم برای آشنایی بیشتر با این جشنواره ادبی کمی به پیشینۀ برگزاری آن نگاهی بیندازیم. جشنوارۀ ادبی قند پارسی که تنها جایزۀ ادبی سال‏‌های اخیر افغانستان به‌شمار می‏‌رود، پس از تاسیس خانه ادبیات افغانستان در سال١٣٨٢ در تهران با هدف کشف استعدادهای تازه در بین شاعران و نویسندگان جوان افغانستان راه‌اندازی شد.
این جشنواره از همان آغاز با تقدیر از چهره‏‌های برجستۀ ادبی افغانستان نشان داد که نگاه ساختارمند و ارزش‌گرایی برای ادبیات افغانستان دارد. ازسوی دیگر فضای رقابتی آن در بین جوانان شاعر و نویسنده پنجرۀ نویی با افق بسیار وسیع گشوده که هر دوره از آن می‏‌گذرد، تاثیرگذاری بیشتر آن را می‏‌بینیم…
منبع: روزنامه شهر آراء -چاپ مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن