خانه ادبیات افغانستان، «شب شعر تبسم» را برگزار می‌کند

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: یادمان دادخواهی برای شهیدان و قربانیان راه مبارزه با تفکر طالبان با عنوان «شب شعر تبسم» در تهران برگزار می‌شود.

خانه ادبیات افغانستان «شب شعر تبسم» را عصر شنبه 12 جدی (دی) 1394 خورشیدی در تالار مهر حوزه هنری برگزار می‌کند. در این نشست، شاعران مهاجر مانند محمدحسین فیاض، محمدسرور رجایی، شوکت‌علی محمدی، محسن سعیدی، زهرا زاهدی، سلمان‌علی زکی، زهرا جعفری و علی‌مدد رضوانی سروده‌های خود را درباره شهیدان راه مبارزه با طالبان می‌خوانند. هم‌چنین دکتر محمدسرور مولایی، استاد دانشگاه و دکتر صادق دهقان، مدیر خانه ادبیات افغانستان درباره جنبه‌های گوناگون «جنبش تبسم»، مبارزه با تفکر طالبان و نقش ادبیات در این زمینه سخن می‌گویند.

Titr Shab e Sher Tabassom

گردهم‌آیی بی‌سابقه مردم افغانستان در بیستم عقرب (آبان) 1394 در شهر کابل آغازگر راهی شده است که از آن به عنوان «جنبش تبسم» یاد می‌کنند. دلیل این نام‌گذاری نیز آن است که طالبان پس از گروگان‌گیری سی و یک مسافر از قوم هزاره در اسفند (حوت) 1393 در راه زابل، هفت تن از آنان را که شامل پیرمردان و پیرزنان و دو کودک به نام‌های «شکریه تبسم» و «شوکت‌علی» بودند، در ماه عقرب (آبان) امسال به صورت فجیعی سر بریدند. این رویداد دهشت‌ناک سبب خشم مهارناشدنی مردم شد. شمار زیادی از مردم از همه اقوام و قشرهای اجتماعی پیکرهای غرقه به خون این هفت تن را بر دوش خود، حمل و با تجمع در برابر کاخ ریاست جمهوری افغانستان به بیدادگری طالبان و سکوت حکومت مرکزی افغانستان در برابر جنایت‌های این گروهک تروریستی اعتراض کردند. پس از آن، یادبودهای متعددی در سراسر جهان برای حفظ نام و یاد قربانیان زابل و همه شهیدان راه مبارزه با اندیشه طالبانی در گوشه و کنار کشور برپا شده است.

«شب شعر تبسم» با همکاری حوزه هنری از ساعت 15 تا 17 عصر شنبه 12 جدی (دی) 1394 خورشیدی در تالار مهر حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ برگزار می‌شود و حضور علاقه‌مندان به ادب، فرهنگ و هنر در آن آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن