کارگاه داستاننویسی «بررسی مؤلفههای مدرنیسم و پسامدرنسیم در ادبیات داستانی» در اصفهان برگزار شد.
پنجشنبه نهم مهر ماه، به همت اعضای خانه ادبیات افغانستان در اصفهان، کارگاه داستاننویسی «بررسی مؤلفههای مدرنیسم و پسامدرنسیم در ادبیات داستانی» در خانه هنرمندان اصفهان و با حضور جمعی از نویسندگان،شاعران و اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد.
اهالی ادب در این نشست پائیزی میزبان آقای «سیاوش گلشیری»بودند. از سیاوش گلشیری تا کنون دو اثر با نامهای«تمام بندها را من بریدهام» و «مثل کسی که از یاد میرود» در حوزه داستان منتشر شده است. او به عنوان مدرس فیلمنامه و منتقد فیلم هم شناخته میشود و افزون بر آن در نشریههای متعددی در حوزه سینما و داستان قلمزنی میکند.
سیاوش گلشیری،کارگاه را با خوانش داستان «یک شاخه گل سرخ برای امیلی» اثر “ویلیام فاکنر” آغاز نمود. پیشنیاز این نشست، خوانش پنج داستان به این شرح بود:
«شنل» اثر نیکلای گوگول، «مسخ» اثر فرانس کافکا، «یگ گل سرخ برای امیلی» اثر ویلیام فاکنر، «معصوم اول» اثر هوشنگ گلشیری و «غیر منتظره» اثر بهرام صادقی.
گلشیری در ابتدای صحبتهای خود به تعریف مدرنیسم پرداخت و سیر داستان در غرب (قبل از صنعتی شدن و بعد از صنعتی شدن) را بازگو کرد. در ادامه به تفاوتهای داستان کلاسیک و داستان مدرن پرداخت و گفت: «در داستانهای کلاسیک، اغلب با یک شخصیت مرکزی رو به رو هستیم که به صورت فعال در داستان حضور دارد و بر رویدادها و افراد پیرامون خود تأثیر میگذارد. در حالی که در داستان مدرن با چند شخصیت رو به رو هستیم، که هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد و معمولا شخصیتها منفعل هستند». سپس این نکات را در داستانهایی که معرفی شده بود، مشخص کرد.
وی از مؤلفههای مدرنیسم و پسامدرنیسم به «شخصیت انسان» اشاره کرد و در داستان «مسخ»، «یک شاخه گل سرخ برای امیلی» و «شنل» شخصیتها را مورد بررسی قرار داد. همچنین از ویژگیهای انسانِ داستان مدرنیسم به «متغییر بودن شخصیت» اشاره کرد و این موضوع را در دیگر آثار ذکر شده و نمونههایی از داستانهای دیگر مورد بررسی قرار داد و نمونههایی را خواند و ویژگی «شخصیت» را در داستان پسامدرن بررسی نمود و نکاتی را برشمرد.
از دیگر نکاتی که در کارگاه یاد شد توجه به پایان بندی داستان بود. گلشیری در سخنانش به «لحاظ پایانبندی» اشاره کرد و گفت: «در داستانهای کلاسیک، پایانبندیها معمولا بسته است و با پایان داستان، خواننده اقناع میشود که داستان پایان یافته است زیرا ناپایداری نخستین ِ داستان به پایداری منتهی شده است. در داستانهای مدرن، پایانها باز هستند و معمولا وقتی داستان تمام میشود؛ ادامهای از آن در ذهن مخاطب، شروع میشود».
همچنین ایشان روایت در داستان کلاسیک مدرن و پسامدرن را بررسی و به شرح جنبههای مختلف آن پرداخت و از ویژگیهای مدرنیسم به “باور پذیری” و “تناقض” اشاره کرد .پایان بخش صحبتهای گلشیری معرفی چند رمان و داستان از نویسندههای جهان بود.
گفتنی است؛خانه ادبیات افعانستان (دفتر اصفهان) پنجشنبه هر هفته،ساعت 14 در خانه هنرمندان واقع در چهار راه آبشار،میزبان علاقه مندان به شعر و داستان میباشد.