محمد سرور مولایی در مراسم بزرگداشت خانه ادبیات افغانستان: خانه ادبیات افغانستان در ایران و افغانستان به عنوان نهاد ادبی موثر پذیرفته شده است

داکتر سرور مولاییمحمد سرور مولایی در مراسم گرامیداشت خانه ادبیات افغانستان گفت: اهالی خانه ادبیات باید بدانند در افغانستان و ایران به عنوان نهاد ادبی موثر پذیرفته شده اند كه این پذیرش مسئولیت این مركز را سنگین تر كرده و توقع اهالی ادبیات را بالاتر می برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، در این مراسم محمد سرور مولایی با تشكر از حمایت مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری از مردم افغان گفت: هیچ پاداشی بالاتر از این نیست كه جوانان دیروز كه به خانه ادبیات افغانستان آمده اند امروز حرفی برای گفتن دارند و استعدادهایشان پرورش یافته است.
وی با خواندن قطعه شعری از مولانا به 10 سالگی خانه ادبیات افغانستان اشاره كرد و افزود: دستاوردهای تلاش در این مركز درباره فرهنگ افغانستان در خور ستایش است. با بررسی كارنامه فعالیت های خانه ادبیات افغانستان، حاصل كار را با توجه به مشكلات عالم مهاجرت قابل تحسین ارزیابی می كنم. مسئولان این مركز با جزئیات كار آشنا بودند و در قیاس با سال گذشته سنجیده تر عمل كردند و برنامه های جدیدی را در برآوردن اهداف خانه ادبیات برگزیده و اجرا كردند.
مولایی به ارائه چند پیشنهاد برای عملكرد بهتر خانه ادبیات افغانستان پرداخت و گفت: اهالی خانه ادبیات باید بدانند در افغانستان و ایران به عنوان نهاد ادبی موثر پذیرفته شده اند كه این پذیرش مسئولیت این مركز را سنگین تر كرده و توقع اهالی ادبیات را بالاتر می برد.
این شاعر افغان ادامه داد: بخش عمده فعالیت خانه ادبیات مانند برگزاری جشنواره ها، كارگاه های نقد و بررسی و برگزاری دوره های آموزشی، نمایشنامه خوانی و گرامیداشت ها حركت به سوی انتظار محسوب می شود و تحقق اهداف و بالا بردن سطح آگاهی و پاسداری از هنر و فرهنگ وطن كشور توقع آفرینی است. اكنون پس از گذشت 10 سال كار و تلاش پیگیر این نهاد باید به موازات بالارفتن سطح آگاهی به سوی طراحی و اجرای گام های جدید برود. با ادامه برنامه های پخته سال های قبل، به سوی كشف و پرورش استعدادهای جوانان با اجرای تغییراتی برود.
سرور مولایی با اشاره به توجه جدی به جریان شناسی ادبیات امروز در زمینه های مختلف، اضافه كرد: خانه ادبیات افغانستان برنامه هایی برای شاهكارهای ادبیات كهن برگزار كند. كسانی ماندگاری دارند كه از گنجینه های هزار ساله ادب فارسی بهره مند بودند. این امر برای جوانان كه پیوند خود را با آثار كهن از دست داده اند لازم و ضروری است.
وی با تاكید بر آشنایی با ادبیات ایران و تاجیكستان و نقد و بررسی و معرفی آثار شاخص ادبیات جهان ، خاطرنشان كرد: تعدادی از اعضای خانه ادبیات افغانستان در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند و قالب پایان نامه های آنان درباره ادبیات افغانستان بوده است. خانه ادبیات باید تجربه های این افراد را بخواهد كه با این كار اعضا در جریان پژوهش ها قرار بگیرند.
سرور مولایی در تشریح پیشنهادات خود به خانه ادبیات افغانستان اضافه كرد: خانه ادبیات افعانستان باید به عنوان یك نهاد مدنی در مسائلی كه در حوزه ادبیات كشورمان می گذرد، بیش از نهادها هوشیار و بیدار باشد و با موضع گیری های مستدل و علمی با آنها مقابله نماید.
این شاعر ادامه داد: خانه ادبیات افغانستان در زمینه نقد ادبیات دیگر زبان ها كه آثار قابل توجه تولید كرده است، اقدام نماید. همچنین در زمینه هنر سینما شاید به دلیل هزینه بالای آن كاری صورت نگرفته باشد اما فعالیت در زمینه نظری آن انجام پذیر است.
وی با بیان اینكه خانه ادبیات افغانستان نمایشگاه های مختلف از آثار هنرمندان افغان را برگزار نماید، گفت: از هنرمندان افغان با اهدای جوایز تجلیل شود و آنچه كه در نشست های این مركز گفته می شود به صورت مكتوب درآمده تا قابلیت انتشار داشته باشد.
سرور مولایی در پایان سخنان خود با اشاره مجدد به تاسیس خانه ادبیات افغانستان در سال 82 گفت: مدیران و اعضای این مركز از بدو تاسیس تاكنون گام به گام و با دشواری به این نقطه رسیده اند و بعد از این هم با عزم و اراده و برنامه ریزی به سوی برنامه های متعالی گام برمی دارند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن