در نشست بررسی داستان «گورگی» نوشته لیلا خالقی بیان شد: عنوان و پایان‌بندی داستان جذاب و فوق‌العاده است

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان ـ فاطمه خالقی: جمعی از علاقه‌مندان به داستان کوتاه، عصر روز چهارشنبه، 26 آذر (قوس) 1393 ، مهمان سومین نشست داستانی «تماشا» در خانه ادبیات افغانستان بودند.

neshast tamashaye 3 (5)

نشست خوانش و نقد داستان «گورگی» نوشته لیلا خالقی با حضور نویسنده، تینامحمد حسینی؛ مدیر بخش داستان خانه، فاطمه خالقی، فاطمه موسوی، محمدعلی سرابی، امین نیازی، هاجر حسینی و جمعی از ادب‌دوستان برگزار شد.

neshast tamashaye 3 (2)

پس از خوانش داستان «گورگی»، فاطمه خالقی درباره این داستان چنین  گفت: «دو داستان به طور  هم‌زمان  و موازی در حال روایت است. به نظرم، بین قسمت­های مختلف داستان ارتباط به درستی برقرار نشده بود. انتقال از فضایی به فضای دیگر به خوبی انجام نگرفته بود. از نظر زبانی نیز داستان فراز و نشیب زیادی دارد و در بعضی قسمت­ها از کلمات فاخری استفاده شده است. هم‌چنین بعضی کلمات مانند «مادر اندر» استفاده شده، اما معنی­اش در متن قابل برداشت نیست. به جز آن، شخصیت­های زیادی در داستان به کار رفته که برای داستان کوتاه زیاد است. شخصیت‌پردازی و فضاسازی هم مناسب نبود. البته اسم­های خوبی برای شخصیت­ها انتخاب شده است؛ اسم­هایی که نشان‌دهنده فرهنگ مردم در منطقه خاصی است».

neshast tamashaye 3 (9)

فاطمه موسوی، دیگر شرکت‌کننده در این نشست گفت: «برای من مشخص نبود که چرا نویسنده از دو راوی برای این داستان استفاده می­کند. به نظرم، هدف نویسنده با نوشتن یکی از داستان­ها معلوم می­شود. به دلیل همین دو راوی بودن یا دو زمانه بودن، مشکلات زیادی برای داستان به وجود می­آید. مجال کمی که در این داستان داریم، به نویسنده فرصت نمی­دهد که درباره موضوعات زیادی صحبت کند. این داستان در طرح خود هم مشکل دارد. نکته مثبت این داستان آن بود که نویسنده سعی کرده بود فرهنگ بومی خود را وارد یک فضای تاریخی کند که می­شود گفت هدف والایی دارد. البته در برخی موارد می­توان به زبان ایراد گرفت. در بخش‌هایی نیز نویسنده سعی کرده است با آوردن چند واژه نظیر «آبه» یا «گورگی»، زبان را خاص کند که به نظرم موفق نبوده است. پیشنهادم این است که داستان طولانی‌تری برای این قصه لازم است تا به درستی شکل بگیرد».

neshast tamashaye 3 (3)

نعمت کریمی، مشکل این داستان را انطباق نداشتن حال و گذشته دانست و محمدعلی سرابی در ادامه گفت: «دوگانگی زبان مشکل این داستان بود. البته خود این امر، واقعیت نسلی است که در ایران زندگی می­کند. در مسئله انتخاب اسم نیز نویسنده بین اسم­های مذهبی و تاریخی مردّد است. در داستان، به تبعیض جنسیتی اشاره­هایی شده و نقش فرزند پسر، پررنگ نشان داده شده است».

neshast tamashaye 3 (7)

امین نیازی، دیگر شرکت‌کننده این نشست نیز درباره «گورگی» گفت: «صحنه‌پردازی­های قشنگ و خوبی در داستان وجود دارد. نویسنده برخی خرافات رایج در جامعه را به زیبایی در داستان نمایش داده­ است. برای کسی که در فضای افغانستان نیست، این داستان، وسیله خوبی می­شود تا آن فضا را لمس کند. البته برخی شخصیت­ها در داستان اضافی است و به راحتی قابل حذف است».

neshast tamashaye 3 (10)

هاجر حسینی هم با بیان این نکته که نام داستان به خوبی انتخاب شده است، افزود: «فضاسازی زمان بیشتری می­خواست تا داستان شکل بگیرد. شخصیت‌پردازی این داستان، ضعیف بود. بهتر بود نویسنده بعضی مفاهیم را توصیف کند تا این‌که فقط آن‌ها را بیان کند».

neshast tamashaye 3 (12)

تینا محمد حسینی، مدیر نشست نیز در جمع‌بندی سخنان شرکت‌کنندگان گفت: «خوبی داستان‌های لیلا خالقی در این است که خیلی دوست دارد تجربه کند. نقطه قوت او در این است که خطر می­کند و فضاهای متفاوت را می­نویسد، بر خلاف بعضی نویسنده­ها که خود را در فضایی بسته نگه می­دارند. خلاقیت در این داستان خیلی زیاد است. وی در بعضی قسمت­ها نظرگاه را عوض می‌کند، ولی راوی داستان، دو نفر نیست. انگیزه روایت اگرچه پررنگ نیست، معلوم است. توصیفات خوب و قوی داریم، اما مناسب این داستان نیست. یخ زدن رودخانه توصیف خوبی دارد، اما در داستان کارکردی ندارد. زبان داستان در بعضی قسمت­هایش، خیلی فاخر است. عنوان داستان خیلی قشنگ و جذاب است، ولی در این داستان، گورگی، شخصیت مهمی نیست. پایان‌بندی داستان هم فوق‌العاده است».

neshast tamashaye 3 (13)

محمدحسینی با سپاس‌گزاری از نویسنده داستان «گورگی» اظهار امیدواری کرد که خالقی، داستان‌های تازه‌ای بنویسد و بخواند.

neshast tamashaye 3 (14)

 

 

neshast tamashaye 3 (18)

 

 

 

neshast tamashaye 3 (19)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن