مسحور جمال، هنرمند افغانستانی در غربت درگذشت

جلیل احمد مسحور جمال از پیشکسوتان موسیقی افغانستان روز یکشنبه دوم ماه سنبله/شهریور در ۶۹ سالگی در شهر آنهام هلند در گذشت.

مسحور جمال در چند سال گذشته، از بیماری سرطان رنج می‌برد.  جلیل احمد معروف به مسحور جمال را از پیشکسوتان موسیقی حماسی در افغانستان می‌شناسند که با آهنگ های میهنی و حماسی خود بیشتر شهرت داشت.

مسحور جمال در ۱۳۲۴ ( ۱۹۴۵ میلادی ) در شهر کابل متولد شد. وی از دوران کودکی علاقمند موسیقی شد و با استفاده از ترانه های استاد غلام حسین آواز خوان اهل خرابات یا سبک هندی موسیقی در مراسم رسمی در مدرسه آوازخوانی می‌کرد.

سالها پیش خودش در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفته بود که بارنخست در اوایل دهه چهل خورشیدی در کنسرتی به مناسبت جشن استقلال افغانستان آواز خواند و از همانجا راهش به رادیو کابل باز شد و بعد از آن با جمعی از جوانان اهل موسیقی مانند احمد ظاهر، ظاهر هویدا، رحیم جهانی و دیگران گروهی را ایجاد کردند و حلقه دیگری از آماتوران یا آوازخوانان را تشکیل دادند که بیشتر به موسیقی غربی و نواختن آلات موسیقی غربی توجه داشتند.

mashoor_jamal

مسحور جمال تحصیلات عالی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه کابل به پایان رساند و معلم زبان فارسی در لیسه حبیبیه شد. مسحور جمال در دهه شصت خورشیدی بیشتر به ساخت و اجرای آهنگ های میهنی و انقلابی روی آورد و آهنگ های میهنی زیادی را خواند و یا هم برای دیگران ساخت. البته قبل از آن نیز او ترانه های میهنی ساخته بود.

یکی از ترانه های میهنی اش که هنوز در رسانه ها پخش می شود: “برادران و خواهران یکی شوید”

مسحور جمال هم آوازخوان و هم نوازنده خوب فلوت بود و در آهنگسازی دست بالایی داشت. برای بسیاری از آوازخوانان افغان از جمله احمدظاهر، ظاهرهویدا، یونس، ژیلا و هنگامه آهنگ ساخته است.

منبع: http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2014/08/140825_zs_mashoor_jamal_death.shtml

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن