در هشتمین نشست هفتگی خانه ادبیات شعرهای زهرا جعفری و عارف حسینی نقد و بررسی شد

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: هشتمین نشست هفتگی خانه ادبیات افغانستان، ساعت ۵ عصر روز پنج‌شنبه ۲9 جوزا (خرداد) ۱۳۹۳ در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد.
در بخش اول این برنامه که گردانندگی آن بر عهده صادق دهقان بود و به کارگاه شعر و نقد شفاهی اختصاص داشت، زهرا جعفری غزلی خواند که محمود تاجیک، سرور رجایی، عارف حسینی، مریم احمدی، امین نیازی، علی‌مدد رضوانی، زهرا زاهدی، عارف جعفری و زهرا حسین‌زاده آن را نقد کردند.
به نظر رجایی، شعر جعفری آغاز خوبی ندارد، ولی کلمات یادشده برای تمرین در کارگاه را سازگار با همدیگر به کار برده است. وی این شعر را بیشتر نثر دانست. عارف حسینی هم گفت که هدف شعر، بیشتر خیال و شاعرانگی است. حسینی شعر خوانده شده را شعر تصویری خوبی شمرد و گفت که تزاحم تصویری ندارد و کلمات در تشبیه سرنوشت ماهیان با انسان‌ها هماهنگی دارند.
حسین‌زاده هم شعر زهرا جعفری را نشانه پویایی ذهن شاعر دانست، ولی افزود در شعر سپید برخلاف شعر سنتی باید مسایل زبانی و ساختاری با دقت بیشتری رعایت شود و شاعر به ایجاز هم باید توجه کند. البته دیگر منتقدان شعر خوانده شده زهرا جعفری در این نشست را نسبت به شعرهای پیشین وی ضعیف دانستند.
عارف حسینی، دومین شاعری بود که شعرش را خواند تا حاضران در نشست آن را نقد کنند. محمود تاجیک، علی‌مدد رضوانی، محمد کریمی، زهرا زاهدی، سرور رجایی، مریم احمدی، عارف جعفری و زهرا حسین‌زاده از کسانی بودند که شعر وی را نقد کردند.

neshast 8
تاجیک، شعر عارف حسینی را نثر مخیّل خواند و گفت که کابرد «شاید»ها در شعر اضافی است. به نظر وی، بهتر بود شاعر در این شعر ایجاز به کار بندد. رضوانی شعر حسینی را طولانی دانست و گفت که کاربرد واژگان کارگاهی در این شعر ناساز افتاده است و نباید این واژگان به کلیدواژه تبدیل شوند. زاهدی در همین زمینه گفت که روایت شاعر ناتمام مانده و برای ایجاد موسیقی کناری تلاش کرده است. رجایی این شعر را بدون تصرف شاعرانه دانست و گفت که کاربرد «شاید»ها باید انسجام یابد. عارف جعفری هم ساختار این شعر را به نثر نزدیک دانست و گفت که تخیل دم دستی شاعر چندان شاعرانه نیست. وی هم به موسیقی کناری شاعر در این شعر اشاره کرد. حسین‌زاده با تأکید بر اهمیت موسیقی در شعر سپید، شاعران را به کاربرد مناسبت‌تر تکنیک‌های شخصیت‌بخشی و تشبیه فراخواند. دیگر منتقدان نیز با قابل ستایش دانستن تجربه‌های حسینی، راه‌کارهایی برای بهبود این روند بیان کردند.
بخش دوم هشتمین نشست هفتگی خانه ادبیات به بررسی کارنامه ادبی زهرا حسین‌زاده اختصاص داشت که مریم احمدی، گرداننده آن بود و محمدسرور رجایی، شوکت‌علی محمدی، زهرا زاهدی و زهرا حسین‌زاده سخن گفتند. مریم احمدی در این بخش از برنامه، به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اشاره کرد و با بیان بریدن انگشت رأی‌دهندگان، شعری از لنگستون هیوز را خواند. محمد کریمی، محمود تاجیک، زهرا جعفری، حکیم ابراهیمی، جاوید هاشمی هم شعر خواندند.
پایان‌بخش دومین نشست هفتگی خانه ادبیات افغانستان، شعرخوانی و سخنان زهرا حسین‌زاده بود که با سپاس‌گزاری از برگزارکنندگان «روایت لاله کوهی» گفت: «سخنان این نشست برایم تازگی داشت و از این برنامه به این حس رسیدم که لبخند بزنم برای آینده‌‌ای که شادمانه است و برای نسلمان امیدوارانه شعر بگویم». سپس حسین‌زاده برای مخاطبان، شعر سپید و غزل خواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن