مطبوعات مهاجران افغانستان در ایران بررسی شد

نشست تخصصی «مطبوعات مهاجران افغانستان در ایران» عصر سه‌شنبه 16 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افغانستان به عنوان مهمان ویژه امسال نمایشگاه، در این نشست میزبان «ابوطالب مظفری» مدیر مؤسسه فرهنگی «دُر دری»، «مهدی جعفری خانقاه» محقق عرصه مطبوعات مهاجران افغانستان و «یوسف احمدی» دانشجوی دکتری علوم ارتباطات بود.

در آغاز نشست، مظفری درباره تاریخچه شکل‌گیری مطبوعات افغانستان در ایران گفت: نخستین نهادهای افغانی شکل‌گرفته در ایران نهادهایی سیاسی بودند. به همین علت، نخستین نشریات افغانستانی، نشریات سیاسی بودند.

جعفری نیز در سخنانی، سابقه حضور نشریات افغانستان در ایران را متعلق  به سال 1357 دانست. این محقق عرصه مطبوعات مهاجران افغانستان در ایران افزود: مهاجران افغانستان تاکنون 700 عنوان نشریه در سراسر جهان منتشر کرده‌اند که 247 عنوان از آن متعلق به ایران است.

جعفری درباره پراکندگی حضور مهاجران افغانستان در ایران و گستردگی نشریات آنها نیز اظهار کرد: 75 عنوان نشریه مهاجران افغانستان در تهران چاپ می‌شود. همچنین 57 عنوان در مشهد، 47 عنوان در قم و 5 عنوان در شهرستان ری منتشر می‌شوند.

احمدی نیز در این نشست از لزوم شکل‌گیری ارتباطات بین فرهنگی میان ایران و افغانستان سخن گفت و مطبوعات را یکی از عرصه های تجلی این ارتباطات برشمرد.

وی افزود: تا زمانی که ارتباطات بین فرهنگی میان این 2 کشور شکل نگیرد، ارزش‌های فرهنگی، باورهای دینی و حقوق مهاجران افغانستان به رسمیت شناخته نمی‌شود.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

منبع: http://tibf.ir/news/536a126e200000903e429858

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن