کتاب شناسی غزنه منتشر شد

کتاب شناسی غزنه
کتاب شناسی غزنه
تدوین و تنظیم: ویدا بزرگ‌چمی
چاپ اوّل/ 1392
قطع وزیرى/ 384 صفحه/ 200000 ریال
شمار: 500 نسخه با جلد شومیز
شابک: 5-41-6143-600-978
به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی همایش بین‌المللی غزنه و زبان و ادب فارسی، به مناسبت انتخاب شهر غزنه به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ از سوی مؤسسۀ فرهنگی آیسسکو، در تاریخ بیست‌ونهم مهرماه برگزار شد. همایش مذکور فرصتی بود تا اهل علم و فرهنگ با تاریخ و تمدن این شهر آشنایی بیشتری حاصل کنند. شناخت غزنه و بزرگان پرورش‌یافته در آن و شناخت آثار علمی و ادبی پدیدآمده به دست آن بزرگان تنها شناخت غزنه و افغانستان نیست، بلکه گامی در راه شناخت بخش مهمی از فرهنگ و تمدن جهان اسلام، و به‌ویژه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به شمار می‌رود.
    به همین مناسبت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با استقبال از انتخاب شهر غزنه به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار داد که یکی از آن‌ها تألیف کتاب‌شناسی غزنهبود. محور اصلی این کتاب‌شناسی تاریخ حکومت غزنویان و قلمرو گستردۀ آنان است. به این منظور فهرستی از مقالات و پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های مستقلی که به زبان فارسی دربارۀ غزنه و غزنویان، به‌صورت تألیف یا ترجمه، منتشر شده‌اند، و همچنین کتاب‌هایی که بخشی یا فصلی از آن‌ها به نوعی به غزنه و غزنویان مربوط می‌شود، تهیه و بدین‌ترتیب سعی شد تا به غزنه از ابعاد گوناگون توجه شود و تمام جوانب آن از قبیل تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و مکان‌های تاریخی و آداب‌ورسوم و سیاست و جامعه‌شناسی و زبان و ادبیات و آیین و مذهب و کشاورزی و صنایع در نظر گرفته شود.
    مجموعۀ حاضر، به‌جز مقدمه و پیشگفتار و نمایه‌ها، در سه بخش کلی ترتیب یافته است: بخش اول: کتاب‌ها (شامل آموزش‌وپرورش، فلسفه و عرفان و دین، باستان‌شناسی، جغرافیا، ادبیات، تاریخ، علوم، هنر)؛ بخش دوم: مقاله‌ها (شامل فلسفه و عرفان و دین، باستان‌شناسی، جغرافیا، ادبیات، تاریخ، علوم، هنر)؛ بخش سوم: پایان‌نامه‌ها (شامل فلسفه و عرفان و دین، ادبیات، تاریخ، علوم، هنر).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن