افسر ره‌بین در جشن‌واره «قند پارسی»: ادبیات افغانستان بدون حضور واصف باختری معنا ندارد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه جشنواره «قند پارسی» در حوزه هنری تهران همچنان ادامه دارد.در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره «قند پارسی» پیام استاد محمد واصف باختری قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده بود: ادبیات فارسی در دهه های اخیر از زیبایی خاصی برخوردار شده است. بسیار آرزو داشتم که امروز در جمع شما باشم. اما توان سفر طولانی را نداشتم. افراد دیگری هم هستند که باید از آنها به جای من تشکر شود و کسان دیگری هم هستند که باید برای آنها نکوداشت شود بویژه جوانان. از بازچاپ نوشته‌هایم خوشحالم. در برابر نویسندگانی که در این گردهمایی سروده های خود را می‌خوانند سر تعظیم فرود می‌آورم و از برگزار کنندگان این مراسم هم تشکر می‌کنم.

در ادامه این مراسم شکور نظری مدیر دفتر خانه ادبیات افغانستان در کابل گفت: رشد و توسعه زبان و برترین و بهترین نشان دهنده ظرفیت پیشرفت زبان بیش از هر چیزی در ادبیات نمود می‌یابد.

او در ادامه گفت: افغانستان سرزمینی با گسست‌های تاریخی فراوان است. این گسست ها باعث شده است که فرآیندهای رشد نتوانند استمرار یابند و در عین حال از شکل‌گیری بهتر ادبیات هم جلوگیری کرده است. از این رو گذشته تاریخی ادبیات راه به اکنون نیافته است و واکاوی و بررسی اثار فکری آنها را نامیسر کرده است. اکنون در وضعیت جدید سازندگی و بازسازی دولت و ملت افغانستان باید با تحلیل درست از وضعیت وارد میدان شویم. به نظر ما بازسازی فرهنگ اولویت نخست بازسازی را دارد و در این زمینه خانه فرهنگ افغانستان کوشیده است نسل جوانی را تربیت کند. این خانه فعالیت های برجسته‌ای برای رشد و توسعه ادبیات داشته است. که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری جلسات نقد و بررسی و شعرخوانی هفتگی و برگزاری جشنواره‌های مختلف اشاره کرد.

او در ادامه گفت: برنامه هایی همچون شبهای کابل و نیز نشست های مناسبتی و غیرمناسبتی و همچنین شناساندن نویسندگان و استعدادهای جوان چاپ و شناساندن اثرهای خوب به مخاطبان از جمله فعالیت های این خانه می‌باشد.

او در انتها گفت: جا دارد سپاسگزاری کنم از دانشگاه کاتب، دانشگاه ابن سینا و دیگر نهادهایی که با ما در این زمینه همکاری داشتند ما هنوز راهی طولانی برای رسیدن به اهداف خود داریم.

در ادامه این مراسم افسر ره بین رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران گفت: دوستان عزیزی که با ادبیات افغانستان آشنا هستند می‌دانند که ادبیات افغانستان که مطابق قدمت افغانستان است بدون حضور استاد باختری معنا ندارد. استاد باختری به جلال الدین محمد بلخی علاقه وافر دارد و کتابهایی درباره آثار او نوشته است.

او در ادامه گفت: استاد واصف باختری از معدود شاعرانی است که در زمینه‌های مختلف از جمله مقاومت و استقامت ملت افغانستان شعرهایی سروده است و یکی از دونفری است که تاثیر گسترده‌ای در ادبیات افغانستان داشته است. او در انتها گفت: استاد واصف باختری نقشی بسیار بزرگ و سترگ در ادبیات فارسی داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن