دبیر هفتمین جشن‌واره «قند پارسی»: كاش به جای فرهنگ سیاسی، سیاست فرهنگی داشتیم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، محمد سرور رجایی دبیر این جشنواره با ابراز خوشحالی از به ثمر نشستن ماهها تلاش شبانه روزی توسط خانه ادبیات افغانستان در برگزاری این جشنواره گفت: ما گرد هم آمدیم تا شكوه زبان فارسی را جشن بگیریم. هنر و ادبیات بخش جدایی ناپذیر زندگی است كه جنگ و آوارگی و غربت آن را محو و نابود نمی كند بلكه زمینه ای تاثیر گذار بر جغرافیای فرهنگی دارد.
وی با تاكید بر اینكه شاعران و نویسندگان به عنوان پدید آورندگان ارزش های زندگی دارای نقش محوری هستند، افزود: ما معتقدیم ادبیات با تمام تاثیرگذاری كه در جهان دارد در كشور ما مظلوم واقع شده است. دیگر هنرها هم وضعیتی بهتر از ادبیات ندارند و كاش به جای فرهنگ سیاسی، سیاست فرهنگی داشتیم.
سرور رجایی جشنواره قند پارسی را مجالی برای شاعران و نویسندگان جوان افغانی دانست كه در فضای صمیمی گرد هم بیایند و به خود باوری برسند و ادامه داد: این جشنواره افق های تازه ای در بازیابی هویت تاریخی و هستی شناسی جوانان می گشاید، همچنین مجال نیكی برای هم زبانان هم دل است كه تاریخ و فرهنگ كهن ما را بیشتر بشناسند .
مدیر خانه ادبیات افغانستان افزود: شعر كه هنر اول در زبان فارسی به شمار می رود قابلیت زیادی برای جهانی شدن دارد، قابلیتی كه مسئولان فرهنگی ما از آن غفلت كردند. در طول این سالها در محافل گوناگون درباره اشتراكات تاریخی ، فرهنگی و زبانی به وفور سخن گفته ایم بیایید بعد از این از همدلی ها و پیوندها بگوییم زیرا پنجره ای كه به روی فرهنگ و ادبیات باز می شود قابل اعتماد و احترام فراوان است.
رجایی با بیان اینكه خبرهای خوشی از ادبیات ، فرهنگ و تاریخ در راه است ، گفت: افغانستان سرزمین گل و باران و تبسم است نه سرزمین انفجار و انتحار و ویرانی. امیدوارم بتوانیم به آرزوی دیرینه اهالی و اعضای خانه ادبیات افغانستان كه برگزاری جشنواره قند پارسی در كابل است دست یابیم.
در ادامه این مراسم دكتر سرور مولایی محقق و پژوهشگر و استاد دانشگاه در سخنانی گفت: سال گذشته سال جهانی تجلیل از غزنین، پایتخت فرهنگی و تمدن جهان اسلام بود ولی ما آنچنان كه انتظار می رفت و شایسته غزنین بود كاری انجام ندادیم.
وی خاطر نشان كرد: در مدت زمان هفت سالی كه فرصت برای بزرگداشت غزنین داشتیم، آنقدر مسئولان و مدیران افغانستان كه مكلف بودند برای غزنین كار كنند، گرفتار توطئه ها و مشكلات مختلف شدند كه نتوانستند برای این شهر اقدامی انجام دهند.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: من بارها در محافل مختلف گفته ام كه ما این سال را گرامی می داریم ولی ذكر این نكته ضروری است این بزرگداشت پایان تجلیل غزنین نیست بلكه حركت نویی است و لازم است مطالعات جدی برای این شهر و دیگر شهرهای افغانستان به صورت مستمر انجام گیرد.
وی به انتشار كتابی درباره غزنین اشاره كرد و گفت: نزدیك به 28 نفر، دو هزار و هشتصد صفحه مطلب درباره این شهر و تبدیل آن به كتاب جمع آوری كردند كه باید از آنها تشكر ویژه ای كنیم زیرا گردهم آوردن این افراد بدون پرداخت مزد كار آسانی نیست.
مولایی افزود: طبق صحبت های انجام شده قرار است انتشارات عرفان این كتاب را به صورت مجموعه ای چند جلدی منتشر كند تا معرفت و آشنایی نسبت به شهرغزنین افزایش یابد و ارزش آن شناخته شود و از به غارت رفتن آثار باستانی آن جلوگیری شود.

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

دکمه بازگشت به بالا
بستن