حضور پر رنگ خانه ادبیات افغانستان، در نخستین شب شعر اکو

13920607090802766_PhotoLروابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: نخستین شب شعر اکو با حضور شاعران سرشناس کشورهای افغانستان، ایران، تاجیکستان و پاکستان، در راستای گسترش تبادلات فرهنگی میان کشورهای عضو اکو و پاسداشت فرهنگ مشترک و تاکید بر میراث پربار ادبی کشورهای عضو، در مرکز این نهاد فرهنگی در تهران برگزار شد.
این محفل ادبی –  هنری که در حضور جمعی از مقامات ارشد فرهنگی ایران، فرهنگیان، شاعران کشورهای عضو اکو، اعضای خانه ادبیات افغانستان  و نیز سفرا و دیپلمات‏های مقیم تهران در محل موسسه فرهنگی اکو در تهران برگزار شد، محمد سرور رجایی مدیر خانه ادبیات و محمد حسین فیاض از اعضای هیئت مدیره خانه ادبیات همراه محمد افسر رهبین، دکتر محمدلطیف بهاند، از شاعران نام آشنای کشور  شعر خواندند.
پروفسور افتخار عارف حسین رئیس پاکستانی موسسه فرهنگی اکو ضمن خوش آمد گویی به میهمانان، گفت: «اولین شب شعر اکو» مجالی است برای معرفی و گرامیداشت جایگاه والای شعر و ادب در منطقه اکو، چون شعر و ادب به عنوان صورتی ناب از کلام، همواره پیام آور صلح و دوستی در میان ملت‌ها بوده است.
افتخار حسین عارف در بخش دیگر از سخنان خود گفت: شعر ماورای زنجیره‌ای از واژگان است که در پی یکدیگر صف آرایی می‌کنند تا افکار و احساسات فرد را به تصویر بکشند. شعرسرایی بیشتر یک هنر است تا واژه بافی به کمک تخیل، احساسات، شور.
رئیس سازمان فرهنگی اکو با بیان اینکه در طول اعصار، شعر جایگاهی بسیار عالی و یکتا در میان مردم منطقه داشته است، تاکید کرد: شعر همواره آراسته به زیور ادراک بوده و شکوه مفاهیم را در تجلی ظریف حقایق ابدیت بخشیده است. همین میثاق فرهنگی است که کشورهای عضو اکو را به یکدیگر پیوند زده و مجالی برای تکرار آرمان‌ها در گذر زمان ایجاد کرده است.
افتخار حسین عارف این مژده را به کشورهای عضو اکو داد و گفت: مؤسسه فرهنگی اکو از طریق برگزاری برنامه‌هایی مانند «نخستین شب شعر اکو» به دنبال بزرگداشت زبان و ادب غنی کشورهای عضو است تا شناختی نوی از جنبش‌های ادبی ارایه  نموده  و عزمی تازه در آنها بیافریند. از این مسیر، راه را برای آشنا سازی ملت‌ها با میراث ادبی، هنری و فرهنگی معاصر ما هموار نماید
رئیس موسسه فرهنگی اکو که در پایان سخنانش شعرهای خود را به زبان انگلیسی و اردو به خوانش گرفت، تاکید کرد: شعر و ادب گران قیمت‌ترین میراث ملی منطقه ماست که می‌توانیم آن را به بشریت عرضه کنیم.
محمدباقر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: هر زمان درباره موسسه فرهنگی اکو فکر کنیم، نخستین واژه‌هایی که به ذهن می‌آید، شعر و ادب است.
خرمشاد، با بیان اینکه شعر روح تاریخ کشورها است و  بیش از هر عامل دیگری باعث رونق فرهنگی و شادابی فرهنگی شده است، تاکید کرد: فارغ از زمینه‌های سیاسی در قرون گذشته و تحمیل‌هایی که بر اساس مدرنیته غرب حاصل شده است مشاهیر ادبی متعلق به همه مردمان منطقه فارغ از مرزبندی‌های سیاسی امروزی هستند و این باعث همگرایی تاریخی و فرهنگی شده است که این از سرمایه‌های امروز منطقه است.
در بخش اول شعرخوانی این محفل ادبی؛ محمد افسر رهبین و عبداللطیف بهاند از افغانستان، علی موسوی گرمارودی و حجت‌الاسلام حسینی از ایران، قاسم رضا پیرزاده از پاکستان و گل نظر کالدی‌اف از تاجیکستان به شعرخوانی پرداختند.
بعد از اجرای گروه موسیقی سنتی افغانستان با هنرمندی کبیر معصومی و دوستانش، در بخش دوم شعر خوانی شاعران، فاطمه راکعی، علیرضا قزوه، هادی سعیدی کیاسری از ایران و محمدسرور رجایی و محمدحسین فیاض از خانه ادبیات افغانستان به شعرخوانی پرداختند
13920607090808468_PhotoLغلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه ادبیات، ایجادگر زیبایی در زبان و کلام است، گفت: هر چیزی که در دنیا با آن سر و کار داریم می‌تواند بستر زیبایی شود و از جماد، گیاه، حیوان و انسان و هر آنچه که در این گیتی می‌بینیم می‌تواند به دست یک انسان هنرمند زیبا شود. واسطه ما و اندیشه کلام است. کلام اندیشه را هنری می‌سازد و هنر زبان بین‌المللی است که نیاز به ترجمه ندارد.
در پایان این مراسم غلامعلی حداد عادل، افتخار حسین عارف، محمدباقر خرمشاد و  محسن مومنی شریف لوح‌های یادبود اولین شب شعر اکو را به شاعران مهمان اهدا کردند.
ده کشور افغانستان، ایران پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان،  تاجیکستان و ازبکستان اعضای اکو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن